Pastorácia
Sviatosti
Krst detí
Podmienky: prijatý záväzok výchovy vo viere a vzhľadom
na to splnené podmienky pre krstných rodičov.
Termín: v nedeľu po poslednej sv. omši (okolo 12.00), prípadne
v sobotu pri večernej sv. omši.
podrobnejšie podmienky sviatosti krstu
Krst - je prvou sviatosťou, bránou, ktorá nám otvára prístup k ostatným sviatostiam. Krst je sviatosťou znovuzrodenia z vody a Ducha Svätého.
Ustanovenie a obrad krstu
Krst ustanovil Ježiš Kristus, keď zveruje apoštolom misijné poslanie s cieľom
krstiť: "Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca,
i Syna i Ducha Svätého" (Mt 28. 19-20).
Krst sa udeľuje liatím vody, alebo ponorením do vody a pri krste sú vyslovené
slová : "XY, ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého."
V krste dostávame od Boha nasledovné milosti – dary:
- stávame sa božími deťmi
- zmýva sa nám z duše dedičný hriech
- zmývajú sa nám všetky ostatné hriechy
- stávame sa súčasťou Cirkvi – Kristovho tajomného tela
Krst môže udeliť biskup, kňaz a diakon, v núdznych prípadoch to môže byť mimoriadny vysluhovateľ.
Krst môže prijať len človek, ktorý ešte nebol pokrstený.
Krst dieťaťa:
Krst je potrebné nahlásiť v kancelárii v kaplnke najneskôr týždeň pred požadovaným
termínom (kontakt).
Krst sa vysväcuje v nedeľu po poslednej sv. omši (okolo 12.00), alebo v sobotu
pri večernej sv. omši.
Krstná náuka býva zvyčajne vo štvrtok po sv. omši - o 19.15 - v kaplnke.
Pre
dieťa je potrebné zabezpečiť bielu košieľku s vyšitým menom (prípadne aj priezviskom)
a dátumom
krstu a krstnú sviecu.
Krstní rodičia
Každý pokrstený má mať podľa možností krstného rodiča, ktorého úlohou je pomáhať
pokrstenému žiť podľa kresťanskej viery.
Krstným rodičom má byť iba jeden krstný otec alebo iba jedna krstná matka,
alebo jeden krstný otec a jedna krstná matka.
Aby niekto bol pripustený na prijatie úlohy krstného rodiča, je potrebné:
1. aby ho určil sám krstenec alebo jeho rodičia, alebo ich zástupca, a aby
bol schopný a mal úmysel plniť túto úlohu;
2. aby zavŕšil šestnásty rok života, ak diecézny biskup nestanovil iný vek
3. aby bol katolík, pobirmovaný a ktorý už prijal najsvätejšiu Eucharistiu,
a viedol život primeraný viere a úlohe, ktorú má prijať;
4. aby nebol postihnutý nijakým kánonickým trestom, zákonne uloženým alebo
vyhláseným;
5. aby nebol otcom alebo matkou krstenca.
Pokrstený, ktorý patrí do nekatolíckej ekleziálnej spoločnosti, môže byť iba
ako svedok krstu.
Prvé sv. prijímanie
Podmienky: absolvovaná formácia v rámci hodín náboženskej
výchovy a farského spoločenstva.
Termín: každoročne v mesiaci máj.
Sviatosť birmovania
Podmienky: absolvovaná formácia v rámci hodín náboženskej
výchovy a farského spoločenstva.
Termín: každoročne v mesiacoch máj-jún, spoločne s farnosťami
Žilina - Mesto a Žilina - Vlčince.
Sviatosť manželstva
Podmienky: prijaté záväzky vyplývajúce z uzatvorenia
manželskej zmluvy a vyslúženia si sviatosti
manželstva.
Sviatosť manželstva sa vysluhuje v príslušnom farskom kostole.
podrobnejšie podmienky sviatosti manželstva
Kán. 1055
§ 1. Manželskú zmluvu, ktorou muž a žena ustanovujú
medzi sebou spoločenstvo celého života a ktorá svojou prirodzenou povahou je
zameraná na dobro manželov,
ako aj na plodenie a výchovu detí, Kristus Pán povýšil medzi pokrstenými na hodnosť
sviatosti. § 2. Preto medzi pokrstenými nemôže jestvovať platná manželská zmluva
bez toho, aby zároveň nebola sviatosťou.
Kán. 1056
Podstatnými vlastnosťami manželstva sú jednota a
nerozlučiteľnosť, ktoré v kresťanskom manželstve z dôvodu sviatosti nadobúdajú
osobitnú pevnosť.
Kán. 1057
§ 1. Manželstvu dáva vznik súhlas stránok zákonne
prejavený medzi právne spôsobilými osobami, ktorý nemôže nahradiť nijaká ľudská
moc.
§ 2. Manželský súhlas je úkon vôle, ktorým sa muž a žena neodvolateľnou zmluvou
navzájom odovzdávajú a prijímajú, aby ustanovili manželstvo.
Kán. 1058
Manželstvo môžu uzavrieť všetci, ktorým to právo nezakazuje.
Kán. 1059
Manželstvo katolíkov, hoci iba jedna stránka je katolícka, sa riadi
nielen božským, ale aj kánonickým právom pri neporušení kompetencie občianskej
moci, týkajúcej sa čisto občianskych účinkov toho istého manželstva.
PASTORAČNÁ STAROSTLIVOSŤ A PRÍPRAVA NA SLÁVENIE MANŽELSTVA
Kán. 1063
Duchovní
pastieri sú povinní starať sa, aby vlastné cirkevné spoločenstvo poskytovalo
veriacim pomoc, ktorou sa manželský stav má uchovávať v kresťanskom
duchu a napredovať v dokonalosti. Túto pomoc treba predovšetkým poskytovať:
2. osobnou prípravou na uzavretie manželstva, ktorou sa snúbenci majú uspôsobiť
na svätosť a povinnosti svojho nového stavu;
3. obohacujúcim liturgickým slávením manželstva, z ktorého má byť zjavné,
že manželia naznačujú tajomstvo jednoty a plodnej lásky medzi Kristom a Cirkvou
a majú na ňom účasť;
4. napomáhaním manželov, aby sami verným zachovávaním a chránením manželskej
zmluvy dosahovali v rodine deň čo deň svätejší a plnší život.
Kán. 1065
§ 1. Katolíci, ktorí ešte neprijali sviatosť birmovania, majú
ju pred pripustením k manželstvu prijať, ak je to možné bez veľkej ťažkosti.
§ 2. Aby snúbenci s úžitkom prijali sviatosť manželstva, nástojčivo sa im
odporúča, aby pristúpili k sviatosti pokánia a prijali najsvätejšiu Eucharistiu.
Kán. 1066
Pred slávením manželstva musí byť zrejmé, že nič neprekáža jeho
platnému a dovolenému sláveniu.
FORMA SLÁVENIA MANŽELSTVA
Kán. 1108
§ 1. Iba tie manželstvá sú platné,
ktoré sa uzavierajú pred asistujúcim miestnym ordinárom alebo farárom, alebo
pred kňazom či diakonom, ktorých delegoval
jeden z nich, ako aj pred dvoma svedkami.
Kán. 1115
Manželstvá sa majú sláviť vo farnosti, v ktorej jedna z uzavierajúcich
stránok má trvalé alebo prechodné bydlisko alebo sa tam mesiac zdržiava.
ÚČINKY MANŽELSTVA
Kán. 1134
Z platného manželstva vzniká medzi manželmi
zväzok, ktorý je svojou prirodzenosťou doživotný a výlučný; okrem toho sa
v kresťanskom manželstve
manželia na povinnosti a dôstojnosť svojho stavu osobitnou sviatosťou posilňujú
a akoby zasväcujú.
Kán. 1135
Obidvaja manželia majú rovnakú povinnosť a rovnaké právo vo všetkom,
čo súvisí so spoločenstvom manželského života.
Kán. 1136
Rodičia majú veľmi vážnu povinnosť a prvotné právo, aby sa podľa
svojich síl starali tak o telesnú, spoločenskú a kultúrnu, ako aj mravnú
a náboženskú výchovu detí.